W Trójmieście powstaje ekologiczne auto
Kilkudziesięciu studentów akademii sztuk pięknych z całego kraju projektuje w Gdańsku model samochodu z napędem elektrycznym. Już w wakacje pojawi się jego prototyp. Ergo Hestia jest głównym sponsorem projektu.
Ponad 25 studentów z polskich uczelni artystycznych przyjechało do Gdańska pracować nad projektem samochodu przyszłości. Podzieleni na grupy, pod okiem specjalistów m.in. z gdańskiej ASP i z zespołu projektowego marki Jaguar, najpierw szkicowali projekty samochodów przyszłości, po czym przystąpili do tworzenia glinianych modeli pojazdów. Korzystali między innymi ze specjalnie zaprojektowanych na potrzeby warsztatów przyrządów wyznaczających osie symetrii, czy specjalistycznych narzędzi do rzeźbienia modelu. – Zdecydowaliśmy się na konstrukcję samochodu z napędem elektrycznym dlatego, że ekologia jest kwestią współcześnie bardzo ważną. Ci młodzi ludzie w swojej przyszłej pracy być może będą musieli zmierzyć się z projektami ekologicznymi. Nasz projekt ma być ich pierwszym doświadczeniem w tej dziedzinie – wyjaśnia prof. Jacek Popek z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, pomysłodawca projektu.
Ergo Hestia została głównym sponsorem inicjatywy. Nie tylko jednak z powodu stałej współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku. – Chcemy być też na bieżąco z tendencjami na rynku komunikacyjnym i wiedzieć, jak dostosowywać naszą ofertę ubezpieczeniową do pojawiających się na nim nowości – wyjaśnia Wojciech Wężyk z Ergo Hestii.
W ciągu pierwszych dni warsztatów studenci stworzyli projekty karoserii pojazdu. Wiosną przyszłego roku zostanie wybrany najlepszy zdaniem zawodowych projektantów model, a w lipcu prototyp samochodu na prąd wyjedzie na trójmiejskie drogi.
*****************************************************************************************************************
KILKA PYTAŃ O SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
* Kiedy zaprojektowano pierwszy samochód elektryczny?
Pierwszy pojazd elektryczny ruszył w drogę 130 lat temu, ale próby podejmowano już w latach 40-ych XIX wieku. Wówczas maszyny te poruszały się jedynie po szynach. Pierwszy prymitywny pojazd elektryczny wymyślił w latach 1832–39 szkocki biznesmen Robert Anderson. W 1835 roku model takiego pojazdu w skali wykonali naukowcy z Holandii.
* Jaką prędkość uzyskują samochody elektryczne?
Prędkość uzyskiwana przez auta zasilane elektryczne zależy od kilku czynników:
- skrzyni biegów
- silnika
- akumulatorów
- opon
- kontrolera
- bryły auta
Prędkość w różnych typach samochodów będzie się wahała od 80 do 140 km/h.
* Jaki jest przybliżony koszt jazdy samochodem elektrycznym?
Poniżej został przedstawiony koszt eksploatacji pojazdu elektrycznego w przeliczeniu na 100 km przy założeniu:
- cena energii elektrycznej 0.3219 zł/kWh (licznik jednotaryfowy, III.2007, region Gdańsk)
- zasilanie kwasowymi akumulatorami trakcyjnymi
Ponieważ sprawność akumulatorów wynosi mniej niż 100%, ilość energii dostarczonej musi być większa niż planowane zużycie. Oznacza to, że do 10 godzin pracy silnika elektrycznego potrzeba ok. 12-14 godzin ładowania akumulatorów. Moc, z jaką pobierany jest prąd nie jest stała i obniża się po kilku godzinach. Można zatem przyjąć, że w przypadku, gdy pełna moc pobierania trwa 8 godzin, zużycie energii elektrycznej wyniesie 16 kWh. Koszt takiej ilości energii na 100 km wyniesie 3.4 zł.
Koszt ten będzie zróżnicowany w przypadku liczników dwutaryfowych, przy których cena jednostkowa energii wynosi 0,186zł. W takiej sytuacji przejechanie 100km przy ładowaniu akumulatorów w taryfie nocnej będzie kosztowało 1,98 zł.
Obliczając koszty eksploatacji samochodu elektrycznego, należy pamiętać także o kosztach zużycia akumulatorów. Aby uzyskać napięcie rzędu 84V, potrzeba 14 akumulatorów o napięciu 6V. Daje to łączny koszt 5180zł. Ponieważ dobre akumulatory utrzymują swoją pojemność przez 500 cykli pracy, taka ich liczba zapewni przejechanie 75 tys. km.
Zatem koszt amortyzacji akumulatorów w przeliczeniu na 100 km wyniesie 6.9zł. Oznacza to, że całkowity koszt przejechania 100km z uwzględnieniem zużycia akumulatorów wyniesie:
- w taryfie dziennej – 10,3 zł
- w taryfie nocnej - 8,9 zł
Częste doładowywanie akumulatorów oraz niewykorzystywanie ich w pełni znacznie zwiększa ich żywotność (nawet o 60%), a co za tym idzie, wydłuża się możliwa do przejechania droga.
* Gdzie „tankować” samochody przyszłości?
Służyć będą do tego tak zwane punkty ładowania samochodów. Wyglądają jak połączenie parkometru z gniazdkiem elektrycznym. Kierowca, który z niego skorzysta, musi podłączyć kabel i czekać, aż akumulator się naładuje. W Warszawie właśnie powstał pierwszy taki punkt ładowania samochodów. Docelowo ma ich być ponad 130.
(Źródła: www.gazeta.pl, www.pg.gda.pl)
* Jak ubezpiecza się samochód elektryczny?
Zważywszy, że eksploatacja auta elektrycznego jest kilkanaście razy tańsza niż w przypadku tradycyjnych samochodów, a przy tym auto nie ma negatywnego wpływu na środowisko naturalne, jego popularność będzie rosła. I tak, w Niemczech do 2012 roku planowane jest, by pojazdy napędzane elektrycznością stanowiły aż 10% całego rynku samochodowego. Auta, które opuszczą pruszkowską fabrykę, najprawdopodobniej pojawią się na razie głównie w stolicy. Niewykluczone jednak, że dzięki rozwinięciu infrastruktury dla samochodów elektrycznych, staną się one codziennością na naszych drogach. A to wyzwanie nie tylko dla specjalistów z branży motoryzacyjnej, ale także ubezpieczeniowej.
- Na razie taryfa OC nie jest dostosowana do pojazdów z silnikiem elektrycznym, ponieważ bazuje na pojemnościach silnika, a w przypadku silników elektrycznych takiej danej nie posiadamy. W związku z tym, że samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, ubezpieczyciele będą musieli zmierzyć się z tym zagadnieniem. Oznacza to rozszerzenie taryfy o kryterium odpowiednie dla silników elektrycznych. W przypadku AC nie ma takiego problemu, ponieważ jednym z podstawowych kryteriów jest wartość pojazdu – mówi Joanna Kotłowska z Biura Ubezpieczeń Indywidualnych Ergo Hestii.
Na tę chwilę, w przypadku wyliczenia orientacyjnej składki, eksperci muszą korzystać z zamienników i powoływać się na podobieństwa samochodów elektrycznych do już istniejących. I tak na przykład wyliczenie składki dla samochodu elektrycznego Mitsubishi i-Miev z 2009 r. o wartości około 150 tys. zł dokonuje się w oparciu o jego benzynowy odpowiednik - model Colt o pojemności silnika 1,3 (bo ma najwięcej wersji).
Przy obliczaniu składki dla auta przyszłości, bierzemy pod uwagę:
- wiek,
- płeć,
- wykonywany zawód posiadacza auta,
- region, w którym zarejestrowane jest auto.
Dodatkowo, przy ubezpieczeniu Autocasco niezbędne do obliczenia składki są:
- wartość pojazdu,
- okres eksploatacji,
- posiadanie dziecka,
- posiadanie OC tego samego pojazdu,
- a także okres posiadania prawa jazdy,
- oraz zakres ochrony.
Na wysokość składki zarówno ubezpieczenia AC jak i OC wpływ ma także:
- przebieg ubezpieczenia,
- wariant (ubezpieczenie samodzielne lub w pakiecie),
- oraz forma płatności (jednorazowo lub w ratach).
Specjaliści Ergo Hestii już dzisiaj podają przybliżone wysokości składek dla samochodu Re-volt o wartości 60.000 zł. w pakiecie Hestia 7. W przybliżeniu, składka na OC będzie wynosiła 370zł, a za ubezpieczenie AC/KR zapłacimy 2.029zł.* Dla modelu Mitsubishi i-Miev za OC klient zapłaci około 427zł, a za AC/KR 4.230 zł.*
* Przy założeniu, że właścicielem auta jest 44-leni nauczyciel z Warszawy, ojciec 12-letniego dziecka. Dodatkowe założenia to: zniesiony udział własny, wprowadzona konsumpcja sumy ubezpieczenia, serwisowy wariant likwidacji szkód oraz płatność jednorazowa.
Dane kontaktowe
Grzegorz Blachowski
grzegorz.blachowski@ergohestia.pl +58 559 41 81 +48508044181 media.ergohestia.pl
Dane adresowe
Grupa Ergo Hestia
Hestii 1, 81-731 Sopot