Polacy na wakacjach: częściej ubezpieczeni


Zobacz załączniki (1)

Eksperci Ergo Hestii przeanalizowali dane dotyczące szkodowości w ubezpieczeniach turystycznych w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wynika z nich, że świadomość ubezpieczeniowa Polaków rośnie: coraz chętniej i częściej, jadąc na urlop, ubezpieczamy się.

O ile przeciętny Kowalski dziesięć lat temu niechętnie myślał o polisie na urlop, to z analizy wynika, że przez ten czas docenił, jak kosztowny może być brak ubezpieczenia. Transport helikopterem do szpitala, droga terapia czy prozaiczne zagubienie bagażu mogą przecież zrujnować najlepsze nawet wakacje. Dlatego w miarę rosnącej liczby wyjazdów, rosła liczba ubezpieczonych urlopowiczów.

Wśród klientów Ergo Hestii, wzrost liczby zgłoszeń związanych z kosztami leczenia był znaczący. W 2005 r. było ich więcej o 290 proc. w porównaniu z rokiem 1999, a w 2009 r. - aż o 350 proc. więcej.

Coraz cześciej ubezpieczaliśmy tez bagaż: liczba zgłoszonych, ubezpieczonych zaginionych sztuk bagażu wzrosła o 1510 proc., gdy porównamy rok 2009 z 1999 r.

- Obecnie rok rocznie w ciągu czterech urlopowych miesięcy nasi klienci potrzebują pomocy w blisko 1,5 tys. wypadkach. To oznacza, że w tym czasie każdego dnia wpływa do nas kilkanaście zgłoszeń ubezpieczeniowych z całego świata – wyjaśnia Luiza Chylewska, Główny Specjalista ds. Likwidacji Szkód Osobowych w Ergo Hestii.

Zdrowie i bagaż źródłem trosk

Letni sezon turystyczny, jak wynika z zestawienia przygotowanego przez ekspertów Ergo Hestii, jest bezpieczniejszy niż ten zimowy. W trakcie sezonu narciarskiego liczba zgłoszeń wpływających do ubezpieczyciela jest średnio o 20 proc. większa niż latem.

Najczęściej to problemy ze zdrowiem psują polskiemu ubezpieczonemu turyście urlop. To nadal osiem na dziesięć przypadków szkód zgłaszanych podczas ostatniej dekady, ale przez ostatnie dziesięć lat liczba zgłoszeń dotyczących kwestii medycznych wzrosła ponad czterokrotnie.

Obecnie każdego roku tylko w ciągu czterech wakacyjnych miesięcy do Centrum Likwidacji Szkód Ergo Hestii wpływa około 1,2 tys. zgłoszeń dotyczących kłopotów ze zdrowiem. Najczęściej urlop psują nam: zatrucia pokarmowe, przeziębienia, zachorowania na grypę czy anginę oraz poparzenia słoneczne, omdlenia i odwodnienia spowodowane wysoką temperaturą.

- Rosnące statystyki dotyczące liczby szkód to wyraźny znak poprawiającej się świadomości ubezpieczeniowej Polaków. Z naszej obserwacji wynika, że z roku na rok spada liczba turystów, którzy decydują się na samodzielnie zorganizowany zagraniczny wyjazd bez polisy, a jeśli korzystają z usług biura podróży, coraz rzadziej ograniczają się do podstawowego, gwarantowanego przepisami prawa ubezpieczenia, które jednak nie daje im pełnej ochrony i dokupują dodatkową polisę – wyjaśnia Wiesław Puławski, dyrektor ds. ekspertyzy w Biurze Likwidacji Szkód Ergo Hestii.

Na przestrzeni ostatniej dekady największy, bo aż 16-krotny wzrost odnotowano w obszarze dotyczącym zaginięć, kradzieży i zagubień bagażu. Jeszcze 10 lat temu utracone sztuki bagażu można było policzyć na palcach obydwu rąk, obecnie natomiast liczba takich przypadków przekracza w szczycie sezonu turystycznego 100 rocznie.

- Na kształt rynku wpływa nowe oblicze turystyki. Liczba zgłaszanych zaginięć bagażu rośnie, bo wynika to ze zmiany środka transportu. W latach 90. dominowały wyjazdy autokarowe, dziś przeważa transport lotniczy - tłumaczy Puławski.

Polacy coraz bardziej świadomymi turystami

Z danych szkodowych Ergo Hestii wynika również, że przypadki, z którymi zgłaszają się turyści do ubezpieczycieli, są coraz bardziej skomplikowane. O ile w latach 90. klienci oczekiwali przede wszystkim wypłaty odszkodowania, to od 2000 r. postępującą tendencją jest korzystanie z coraz bardziej zaawansowanej ochrony, jaką gwarantuje polisa turystyczna. Rośnie więc liczba próśb o pomoc z tytułu ochrony w ramach assistance, które zapewnia organizację realnej pomocy (np. akcji ratunkowej, transportu, itd.) w razie nagłego zdarzenia.

Wśród najtrudniejszych przypadków, w których Ergo Hestia udzielała pomocy, warto wymienić organizację i pokrycie kosztów wynajęcia awionetki, która przetransportowała klienta z Wysp Kanaryjskich do kraju czy pomoc paralotniarzowi, który uległ wypadkowi w Meksyku.

Wróć z dobrymi wspomnieniami - ubezpiecz się!

Dla wyjeżdżających na urlop eksperci Ergo Hestii mają pięć rekomendacji, które mogą pomóc ustrzec od nieszczęśliwego zdarzenia:

Bądź przezorny – zawsze wyjeżdżaj z polisą. Chroni ona nie tylko portfel, zapewniając wypłatę odszkodowania, ale również gwarantuje realną pomoc, np. organizację transportu medycznego, pobyt w szpitalu czy chociażby wcześniejszy powrót do kraju.

Zawsze wybieraj polisę dopasowaną do potrzeb – zależnie od tego, czy planujesz odpoczywać na plaży czy uprawiać sporty ekstremalne, potrzebujesz różnych poziomów ochrony. Wybierając ubezpieczenie, pamiętaj, żeby sprawdzić, czy pokrywa ona ryzyka dotyczące planowanego przez Ciebie sposobu spędzania wakacji.

Zwracaj uwagę na zakres polisy. Niezbędne elementy dobrej polisy tyrystycznej to: pokrycie kosztów leczenia, ochrona bagażu, ochrona z tytułu OC i następstw nieszczęśliwych wypadków oraz assistance. Limit odpowiedzialności ubezpieczyciela w przypadku tego pierwszego elementu nie powinien być mniejszy niż 80 tys. zł. Taka kwota gwarantuje klientowi nie tylko pomoc na miejscu, ale również np. pokrycie kosztów rehabilitacji już po powrocie do kraju.

Czytaj OWU – Ogólne Warunki Ubezpieczenia. To one określają Twoje prawa w razie wypadku. Przed wyjazdem warto poświęcić chwilę, aby się z nimi zapoznać. Czy wiesz np., czy polisa w razie opóźnienia lotu może gwarantować Ci zwrot kosztów zakupu niezbędnych rzeczy, np. posiłków? Sprawdź to!

Jeśli masz problem - dzwoń! Jesteśmy po to, aby pomagać – numer telefonu do ubezpieczyciela noś zawsze ze sobą, a jeśli tylko coś się wydarzy, zgłaszaj to – pomożemy!

 

Raport specjalny „Dwie dekady ubezpieczeń” został stworzony przez Ergo Hestię z okazji 20-lecia wystawienia przez firmę pierwszej polisy. Opiera się na archiwalnych teczkach szkodowych dotyczących turystyki. Pod uwagę wzięto zgłoszenia ubezpieczeniowe z okresu 1.06.1999-31.03.2010.

 

***

Grupa Ergo Hestia

W skład Grupy Ergo Hestia wchodzą: Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeń SA, Hestia Loss Control Sp. z o.o., Hestia Kontakt Sp. z o.o. 

Grupa ERGO

Grupa ERGO powstała na przełomie 1997 i 1998 roku w wyniku fuzji niemieckich towarzystw ubezpieczeniowych D.A.S. DKV, Hamburg-Mannheimer oraz Victoria. W 1999 roku weszła na polski rynek. Obecnie jest obecna w 35 krajach i jest europejskim liderem rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych oraz ubezpieczeń kosztów prawnych.

Munich Re

Münchener Rückversicherungs-Gesellschaft Aktiengesellschaft jest jednym z największych na świecie reasekuratorów. W ocenie ryzyka specjalizuje się od 1880 roku, do jej klientów należy 6 tys. firm ubezpieczeniowych ze 150 krajów.


Załączniki

Eksperci Biura Likwidacji Szkód Ergo Hestii o raporcie dotyczącym szkód turystycznych.

Komentarze ekspertów Ergo Hestii

Eksperci Biura Likwidacji Szkód Ergo Hestii o raporcie dotyczącym szkód turystycznych.

Poznaj szczegóły

Newsletter

Otrzymuj najnowsze informacje o Grupie ERGO Hestia.

Zarządzanie prywatnością

Niniejsza strona korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Współadministratorami danych osobowych są:

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A z siedzibą w Sopocie, ul. Hestii 1, 81-731 Sopot,

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia S.A z siedzibą w Sopocie ul. Hestii 1, 81-731 Sopot,

a w zakresie korzystania z usługi Piksel Facebooka współadministratorem jest również Facebook Ireland Limited z siedzibą w Dublinie, 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin 2, D02X525 Dublin.

Dane przetwarzane są w celach marketingowych, analitycznych i statystycznych.

Użytkownikowi przysługują prawa: dostępu do swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych, przenoszenia danych osobowych oraz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. Dane kontaktowe w celu skorzystania z ww. praw znajdują się w Oświadczeniu administratora danych.

Czytaj więcej w naszej polityce cookies

Marketingowe pliki cookies stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.

Statystyczne pliki cookies pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe pliki cookies

Wyrażam zgodę Nie wyrażam zgody

Statystyczne pliki cookies

Wyrażam zgodę Nie wyrażam zgody

Cookies podstawowych i marketingowych używamy zgodnie z polityką cookies