Pandemia zmienia system wartości Polaków


Zobacz załączniki (1)

Najważniejsze są dla nas zdrowie i rodzina. Chcemy dbać o swoje samopoczucie i spędzamy czas z bliskimi. Jedną z najistotniejszych wartości w życiu jest dla nas także bezpieczeństwo finansowe - wynika z badania[1] systemu wartości i stylu życia Polaków przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z ERGO Hestią.

Aż 80% osób wymienia zdrowie i rodzinę jako najważniejsze wartości. Nie zawsze było to aż tak oczywiste. Wielu z nas otwarcie przyznaje, że rok 2020 zmienił ich postrzeganie świata. Podczas pandemii dla co drugiej osoby zdrowie i rodzina zyskały na znaczeniu. Ponad połowa Polaków (55%) deklaruje także, że bardzo ważne jest dla nich bezpieczeństwo finansowe. Dla 43% wartość ta stała się istotniejsza w ostatnim półroczu. Ograniczenia w poruszaniu się przełożyły się z kolei na nasze nastawienie do wolności osobistej. Jest ona obecnie najważniejsza dla 44% osób, a dla 37% zyskała na znaczeniu w ostatnich miesiącach.

Pandemia uświadomiła nam, że posiadanie rodziny, pracy czy dobrego zdrowia nie jest tak oczywiste, jak nam się wydawało. Powoduje to, że bardziej te wartości doceniamy i staramy się chronić to, co mamy. Zwrot w kierunku odpowiedzialności i myślenia przyszłościowego jest wyraźny, co ma pozytywny wpływ na podejmowanie decyzji finansowych, w tym również tych dotyczących ubezpieczeń na życie” – komentuje Sylwester Poniewierski, ekspert ds. ubezpieczeń na życie w ERGO Hestii.

Z rodziną bezpieczniej

Rok 2020 zburzył poczucie bezpieczeństwa ludzi na całym świecie. Lock down odciął nas od bliskich, przyjaciół, a nawet znajomych z pracy. Nie chodzimy do kina, restauracji i teatrów. Świąteczne spotkania w wielu rodzinach organizowane były w ograniczonym gronie, nie mówiąc już o świętowaniu Nowego Roku. Właśnie w tak ekstremalnych warunkach zapytano Polaków, co daje nam poczucie bezpieczeństwa, a co najbardziej budzi nasze obawy. Okazało się, że boimy się poważnej choroby (70% osób wskazuje ją jako swoją obawę), utraty pracy i braku środków do życia (63%). W niepewnych, bezprecedensowych warunkach, poczucie bezpieczeństwa zapewnia Polakom posiadanie rodziny i bliskich (67%). Na drugim miejscu wymieniamy brak problemów zdrowotnych (63%) oraz oszczędności i zatrudnienie (51%).

Mamy czas na naukę i hobby

Pogoń za zakupami i egzotycznymi wakacjami z dnia na dzień straciły na znaczeniu. Po pierwszej fali pandemii jeszcze wierzyliśmy, że nasze życie szybko wróci do normalności. Ostatnie miesiące przekreśliły te plany. Wiele rzeczy przewartościowaliśmy. 69% ankietowanych przyznaje, że obecnie bardziej dba o zdrowie, 67% więcej czasu spędza z rodziną, 55% więcej oszczędza. Co drugi Polak znajduje więcej czasu na relaks i hobby. Równocześnie jednak aż 41% badanych poświęca więcej czasu na pracę, a 37% inwestuje w rozwój osobisty poświęcając więcej czasu na naukę i edukację.

W gorszej sytuacji finansowej

Niemal połowa Polaków (49%) uważa, że w związku z pandemią ich sytuacja finansowa zmieniła się. 41% ocenia, że się pogorszyła. 7% przyznaje, że skorzystało finansowo na pandemii. Podobne tendencje obserwujemy u swoich znajomych: 35% badanych deklaruje, że sytuacja ich znajomych pogorszyła się, 39% nie uległa zmianie, 22% deklaruje, że wśród znajomych dostrzega zróżnicowany wpływ pandemii na stan finansów, a 5% widzi w najbliższym otoczeniu polepszenie. „Pogorszenie sytuacji finansowej podczas pandemii odczuło wiele osób, podobną sytuację obserwujemy również wśród znajomych. Taka sytuacja w tych niepewnych czasach zmusza nas do dużo ostrożniejszego podejścia do finansów osobistych i rozważań, czy nie przeznaczyć części tych środków na dodatkowe zabezpieczenie siebie i swoich bliskich na wiele niespodziewanych sytuacji, z którymi bez dodatkowej pomocy finansowej możemy sobie nie poradzić” – dodaje Sylwester Poniewierski.

Myślimy o przyszłości

Badanie systemu wartości i stylu życia Polaków pokazuje, że w porównaniu do okresu przed pandemią 60% osób częściej myśli o przyszłości i stara się ją zabezpieczyć. Postawę tę częściej niż mieszkańcy innych rejonów Polski przyjmują mieszkańcy Śląska (68%). Tylko 18% ankietowanych stara się w większym stopniu chwytać życie i nie myśleć o przyszłości, a 22% badanych nie odnotowała zmiany w tym zakresie. Co robimy, by zabezpieczyć się finansowo? Oszczędzamy, pracujemy, inwestujemy np. na giełdzie albo w nieruchomości.  Niektórzy zaś kupują ubezpieczenie na życie. „Zakup polisy na życie nabrał podwójnego znaczenia. Po pierwsze w sposób realny zabezpiecza nas i naszą rodzinę w razie wypadku, poważnej choroby czy śmierci. Po drugie daje nam poczucie, że to my podejmujemy decyzje dotyczące przyszłości i że jesteśmy przygotowani na wszystkie scenariusze. W tak niestabilnych, nieprzewidywalnych czasach ubezpieczenie na życie wzmacnia więc nasze poczucie sprawstwa i ogranicza poczucie bezradności, które wdziera się naszą codzienność” – mówi ekspert ERGO Hestii.

Na zakup ubezpieczenia decydujemy się przede wszystkim, by zabezpieczyć finansowo siebie w przypadku poważnego zachorowania i naszą rodzinę na wypadek naszej śmierci. To kolejny dowód na to, że pandemia znacznie obniżyła nasze poczucie bezpieczeństwa, co automatycznie przekłada się na system wartości. Możemy więc spodziewać się, że w 2021 roku jeszcze bardziej docenimy czas spędzany z rodziną i bliskimi.

[1]  Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI we wrześniu 2020 r., na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18-65 lat

 


Informacje o Grupie
ERGO Hestia

***

Informacje o Grupie ERGO Hestia

Grupa ERGO Hestia to druga co do wielkości firma ubezpieczeniowa na polskim rynku, pionier najbardziej innowacyjnych rozwiązań w tym sektorze. Od niemal 30 lat pozostaje wiarygodnym i niezawodnym partnerem oferującym najwyższej jakości produkty i usługi.

Co roku zapewnia ochronę ponad 3 milionom klientów indywidualnych oraz kilkuset tysiącom firm i przedsiębiorstw.

Grupę ERGO Hestia tworzą dwie spółki ubezpieczeniowe: STU ERGO Hestia SA i STU na Życie ERGO Hestia SA. Spółki Grupy oferują ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w zakresie ochrony majątku i życia, a także dla

przemysłu oraz małego i średniego biznesu. Nasze ubezpieczenia oferowane są pod 4 markami: ERGO Hestia, MTU, mtu24.pl oraz You Can Drive.

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia powstało w 1991 roku. Dzięki dynamicznemu rozwojowi osiągnęło pozycję największej firmy ubezpieczeniowej spośród powstałych w warunkach gospodarki wolnorynkowej w Polsce. Głównym akcjonariuszem spółek Grupy ERGO Hestia jest międzynarodowy koncern ubezpieczeniowy ERGO Versicherungsgruppe AG, należący do największego reasekuratora, Munich Re.

Prezesem Grupy ERGO Hestia od niemal 30 lat funkcjonowania firmy jest Piotr Maria Śliwicki.

 


Newsletter

Otrzymuj najnowsze informacje o Grupie ERGO Hestia.

Zarządzanie prywatnością

Niniejsza strona korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Współadministratorami danych osobowych są:

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A z siedzibą w Sopocie, ul. Hestii 1, 81-731 Sopot,

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia S.A z siedzibą w Sopocie ul. Hestii 1, 81-731 Sopot,

a w zakresie korzystania z usługi Piksel Facebooka współadministratorem jest również Facebook Ireland Limited z siedzibą w Dublinie, 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin 2, D02X525 Dublin.

Dane przetwarzane są w celach marketingowych, analitycznych i statystycznych.

Użytkownikowi przysługują prawa: dostępu do swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych, przenoszenia danych osobowych oraz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. Dane kontaktowe w celu skorzystania z ww. praw znajdują się w Oświadczeniu administratora danych.

Czytaj więcej w naszej polityce cookies

Marketingowe pliki cookies stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.

Statystyczne pliki cookies pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe pliki cookies

Wyrażam zgodę Nie wyrażam zgody

Statystyczne pliki cookies

Wyrażam zgodę Nie wyrażam zgody

Cookies podstawowych i marketingowych używamy zgodnie z polityką cookies